En god opfindelse blev en ny selvfølgelighed
11-05-2011

Af Anders Jørgensen/Opfinderrådgivningen – www.opfind.nu

Det der kan synes mest selvfølgeligt, er nogle gange det, der har været sværest at regne ud. For opfinderen, ingeniør Helge Brix-Hansen og hans driftige sønner, er der en stor sandhed gemt i den påstand. De har skabt en bemærkelsesværdig virksomhed på at udvikle og sælge en række af hverdagens små hjælpere til husholdningen

Nogle gange er det enkle løsninger, der skal til for at lette lidt på livet. Men det umiddelbart nemme kan sjovt nok også være det sværeste at finde formelen på. Det er fascinerende, hvordan særlig sans for iderigdom og ingeniørkunst kan sætte skik på problemer så løsningerne fremstår så selvfølgelige.  
I dette tilfælde kan man tale om, at løsningen lettede på låget.

Sådan kunne erhvervseventyret om opfinderen og ingeniøren Helge Brix-Hansen fra Sydsjælland og hans brave sønner starte. 

Det tog sin begyndelse hjemme hos Helges mor i Vordingborg på Sydsjælland i begyndelsen af 1990’erne. Hver torsdag besøgte Helge sin gamle mor med de gigtramte hænder, og hver gang bad hun ham åbne et par konservesglas, før han gik igen.
Det fik ham til i al hemmelighed at gå og pusle med, om ikke det kunne lade sig gøre at lave et håndværktøj, som nemt kunne lirke låget af.
Han blev blandt andet inspireret af de løfteredskaber han i TV havde set, at de gamle egyptere havde brugt til at løfte store sten. Og han var også blevet fascineret af de utroligt mange produkter, han havde set på hylderne i Department Stores i USA, da han var på besøg hos sin søn Christian, der arbejdede i New York.

Forarbejdet førte til den første JarKey, som hans mor selvfølgelig var testperson på. Det gik så godt, at hun bad om lov til at beholde værktøjet.
Sideløbende præsenterede han det for sin søn Joachim.

- Jeg havde svært ved at skjule begejstringen, da min far viste mig sin opfindelse, siger Joachim Brix-Hansen.

Han gik dengang på universitetet, men begyndte at tjekke forretningsmuligheden i opfindelsen. For eksempel ringede han til Holmegaards Glasværk, som oplyste, at der blev solgt 300.000 glas konserves om dagen i Danmark. Beauvais kunne bekræfte de høje tal. Og i Tyskland var potentialet seks millioner glas at løfte låget på hver dag.
Så der var mildest talt ikke nogen grund til at tvivle på, at der var et marked.

Den lokale bank bakkede også op om det første opstartslån. Der skulle jo investeres i støbeforme og lidt mere. Brix Design startede ud hjemme i dagligstuen i Kalvehave. Joachim holdt orlov fra universitet, og så var de i gang.
Den første JarKey af metal blev lanceret i efteråret 1992. Med et effektfuldt brag.

Det var jo ikke fordi der ikke fandtes lågåbnere på markedet i forvejen Den store forskel på JarKey og de andre lågåbnere fra f. eks Tefal, Leifheit og Emsa er, at JarKey sætter ind på tre strategiske punkter i låget, som gør, at man nemt kan udløse vakuummet uden at deformere låget, så det kan bruges igen og igen.

- Flere af verdens førende ingeniører havde været i gang længe med at løse problemet for de store producenter, men jeg fandt ud af så at sige at vende problemet og forsøge at løfte og dreje låget af i stedet for at vride det af, siger Helge Brix-Hansen.

Føtex og Sten Bostrup tog det til sig
JarKey blev markedsført som årets julegaveidé i Føtex og Bilkas kataloger i 1992, og i deres avisannoncer. Det lykkedes også at få Dansk Supermarked til at skrive under på en hemmeligholdelseserklæring, da forhandlingerne var i gang et halvt år før salget startede.

Steen Bostrup, daværende chef for TVA  tog ideen til sig, da Joachim fik lejlighed til at komme forbi  redaktionen for at demonstrere JarKeyen. Steen Bostrup kaldte den samlede redaktion til sig og sagde til flokken: ”Det her er et columbusæg. Den skal vi da lave noget på”. 

På den måde kom Brix og deres lågåbner ud til en million seere i bedste sendetid med et indslag lavet af Benedikte Strøm - som også tog ud til et supermarked og testede JarKey’en på kunderne. Det var godt TV for Brix-familien! Dermed åbnede de et effektfuldt rabalder i medierne herhjemme. Og så gik det ellers fra mund til øre i de små hjem. Kombineret med en lang række besøg i ind- og udland til messer og supermarkedskæder og deslige for at præsentere produktet og for at blive omtalt i danske og internationale magasiner.

- Ét er at lave selve opfindelsen, noget andet er at skabe et godt design, og allervigtigst er det at sikre udbredelsen af produktet, siger Helge Brix-Hansen og roser sine tre sønner i høje toner for deres evner som iværksættere.

Christian Høegh, Opfinderrådgiver i over 30 år på Teknologisk Institut, om glæden over JarKey:

- JarKey er min favoritopfindelse. Helge Brix-Hansens 80-årige mor havde gigtplagede fingre, som gjorde det umuligt for hende at få lågene af syltetøjs- og konservesglas, selv med de hjælperedskaber, der fandtes på markedet allerede. Det måtte der gøres noget ved, og det endte altså med JarKey.
Det er enkeltheden, der fascinerer mig, og så det, at løsningen er nået ved at omdefinere problemet fra ”hvordan får jeg skruet låget af” til ”hvordan får jeg løftet låget af”. Det er da godt tænkt.
Og det er ikke løgn, når jeg siger, at det fryder mig hver gang, jeg hører det lille plop, der kommer, når vacuummet udløses med en JarKey, og jeg derefter uden besvær kan tage låget af.

Læs hele artiklen her